روشهای نگهداری مواد غذایی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 5 اسفند 1393
بازدید : 4704
نویسنده : احمدمولا

روشهای نگهداری مواد غذایی

نگهداری مواد غذایی, مکان های مناسب برای نگهداری مواد غذایی, نگهداری حبوبات, روش نگهداری حبوبات, نگهداری لبنیات, بهترین ظروف برای نگهداری حبوبات, نگهداری مواد غذایی در یخچال, نگهداری مواد غذایی در فریزر, نگهداری مواد غذایی در قدیم, نحوه نگهداری صحیح مواد غذایی در یخچال, اصول نگهداری مواد غذایی, نکات مهم برای نگهداری مواد غذایی در یخچال

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

هر کدبانویی باید برای خرید مواد غذایی، پول و سلیقه خرج کند اما این هم کافی نیست. هر ماده غذایی بعد از ورود به آشپزخانه باید به محلی مناسب منتقل و آنجا نگهداری شود….

همه می دانیم که بهتر است گوشت، تخم مرغ، شیر، میوه، سبزی و شیشه آب را در یخچال نگاه داریم اما بقیه مواد غذایی را باید کجا و چطور نگه داشت؟ کافی است نگاهی به جای جای آشپزخانه تان بیندازید تا آمار خوراکی هایی که خارج از یخچال نگهداری می کنید دست تان بیاید. ما این بار خواستیم به مواد غذایی داخل کابینت ها سرکی بکشیم و برای این منظور با دکتر آراسب دباغ مقدم دکترای تخصصی صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفت وگویی داشتیم.

▪ آقای دکتر! لطفا برایمان بگویید که چرا برخی غذاها را باید حتما در یخچال بگذاریم اما برخی دیگر را می توانیم در محیط باز هم نگهداری کنیم؟

اصولا مواد غذایی از جنبه نگهداری به ۲ گروه تقسیم می شوند: دسته اول مواد غذایی فسادپذیرند که باید در شرایط سرما نگهداری شوند. در صنایع غذایی دو نوع سردخانه داریم؛ سردخانه بالای صفر درجه سانتی گراد که همان محیط یخچال است و سردخانه زیر صفر درجه سانتی گراد که فضای فریزر را در برمی گیرد. دسته دوم مواد غذایی ای هستند که فسادپذیری کمتری دارند. این گروه را باید در مکان های خشک، خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهیم. البته این گروه بندی کلی است و هر ماده غذایی شرایط منحصر به فردی را هم می طلبد.

▪ آیا ظرف ماده غذایی در نگهداری آن اهمیتی دارد؟

بله. بسیاری از مواد غذایی به عنوان نمونه یک بسته آرد در یک نوبت مصرف نمی شوند. در نگهداری از این مواد غذایی بهتر است از ظروفی که خود کارخانه ماده غذایی را در آن بسته بندی کرده، استفاده شود. اگر ماده غذایی به خصوصی ظرف مناسبی ندارد باید بعد از باز شدن در بسته آن را به نحوی نگهداری کرد که در معرض هوا و رطوبت قرار نگیرد. این ۲ عامل شرایط را برای رشد میکروارگانیسم ها مساعد می کنند.

▪ چرا گاهی اوقات غلات، حبوبات و سایر خشکباری که در کابینت نگه می داریم، دچار آفت و حشرات ریز می شوند؟

برخی افراد تصور می کنند که آفت ها به خشکبار داخل کابینت و انباری حمله و در میان آنها لانه گزینی می کنند اما به طور معمول این خوراکی ها در مزارع کشاورزی و طی فرآیند تولید یا انبارداری کارخانه ها به تخم آفات آلوده می شوند و اگر طی نگهداری آنها در منزل شرایط مساعدی برای آفات فراهم شود از تخم درمی آیند.

▪ چه شرایطی؟

رطوبت، گرما و تهویه نامناسب هوا سبب خروج حشرات از تخم ها می شوند. به عنوان نمونه کیسه خشکبار را کف انباری، کابینت یا آشپزخانه می گذاریم در حالی که محل نگهداری مواد غذایی باید از گردش هوای مناسبی برخوردار باشد.

▪ آیا کارخانه های صنایع غذایی برای پیشگیری از آلودگی محصولات به این آفات تدابیری نیندیشیده اند؟

امروزه در کارخانجات معتبر صنایع غذایی با استفاده از پرتوی گاما یا گاز اکسیداتیلن محصولات خود را ضدعفونی می کنند و به این ترتیب تخم ها و حشرات ناشی از آنها نمایان نخواهند شد.

▪ یعنی این محصولات دیگر به هیچ عنوان دچار آفت نخواهند شد؟

خیر اما آفت زدگی آنها به تاخیر خواهد افتاد. به هر صورت بهتر است برای نگهداری از خشکبار در منازل ۳ نکته ای که عرض کردم رعایت شود.

▪ آیا می توانیم این گونه خوراکی ها را در یخچال نگه داریم که دیگر دچار آفت نشوند؟

این دسته خوراکی ها خشک اند و تمایل زیادی به جذب رطوبت دارند. رطوبت یخچال بالاست بنابراین نگهداری خشکبار در یخچال کیفیت آنها را دستخوش تغییر خواهد کرد.

▪ پس این خوراکی ها را کجا نگه داریم؟

بهتر است مواد غذایی خشک را در قسمت هایی از خانه نگه داریم که خنک ترند. آشپزخانه معمولا گرم است. انباری های خنک محلی مناسب اند. به علاوه بهتر است بسته چنین خوراکی هایی را مستقیما روی زمین یا به طور فشرده قرار ندهید. در عوض از قفسه بندی های مشبک برای چیدن بسته خشکبار استفاده کنید. در ضمن توصیه می کنم خشکبار را برای استفاده کوتاه مدت خریداری کنید تا کیفیت و ارزش غذایی آنها حفظ شوند.

▪ برنج را باید کجا و چگونه نگه داریم؟

بهتر است گونی های برنج را روی پالت نگاه دارید. پالت جسمی سکومانند از جنس فلز، پلاستیک یا چوب است. انواع فلزی و پلاستیکی و مشبک آن بهترند چون قابلیت شست وشو و جریان هوا دارند. اگر برنج را برای مصرف طولانی مدت خریداری کرده اید از قرص های برنج استفاده کنید. برای حفظ ایمنی قرص را در قوطی کبریت سوراخ شده ای قرار دهید تا گاز فسفین آزاد و از آفت زدگی جلوگیری شود.

▪ برای نگهداری از ادویه ها چه توصیه ای دارید؟

قبل از هر چیز باید بگویم که ادویه ها را به میزان مختصر تهیه کنید تا عطر، طعم و کیفیت خود را به مرور زمان از دست ندهند. ادویه ها، پودرهایی خشک اند که باید در محیطی خشک و خنک نگهداری شوند. در این مورد یخچال توصیه نمی شود و بهتر است آنها را درون شیشه های دردار کوچکی داخل کابینت های بالایی آشپزخانه نگهداری کرد تا بویی را از محیط به خود جذب نکنند.

▪ خلال خشکبار در پخت و پز کاربرد زیادی دارد. آیا برای نگهداری آنها باید نکته به خصوصی را رعایت کرد؟

خلال ها جذب رطوبت بالایی ندارند و می توان آنها را در یخچال گذاشت. به علاوه امروزه در کارخانجات برای خشکبار از بسته بندی های ضد رطوبت استفاده می شود.

▪ لطفا درباره عوامل میکروسکوپی که ممکن است در خشکبارها رشد کنند، توضیح دهید؟

برخی افراد تصور می کنند که قارچ را باید حتما به چشم دید اما اگر حبوبات، مغزها و غلات به مدت طولانی در شرایط نامناسب (گرما، رطوبت زیاد و تهویه نامناسب) نگهداری شوند، احتمال رشد قارچ های میکروسکوپی و عفونت افلاتوکسین در آنها بالا خواهد رفت.

▪ نمک هم ماده ای خشک است. بهترین فضای آشپزخانه برای نگهداری آن کجاست؟

نمک ماده خشکی است که تمایل زیادی به جذب رطوبت دارد. روش هایی مانند استفاده از ژل های جاذب رطوبت در کنار نمک مفیدند اما به دلیل مسایل ایمنی بهتر است در خانه از آن استفاده نشود. بنابراین توصیه می کنیم نمک را در ظرف در بسته ای داخل کابینت بگذارید و یادتان باشد که فضای مجاور اجاق گاز معمولا هنگام طبخ غذا رطوبت بالایی دارد.

▪ درباره نگهداری روغن ها هم توضیح می دهید؟

در نگهداری از روغن حتما باید آنها را از گرما، نور و هوا دور نگه داشت. هوا اکسیژن دارد که سبب ایجاد طعم گس فلزی مانند در روغن خواهد شد.

▪ برای حفظ خصوصیات قهوه چه توصیه ای دارید

قرار دادن قهوه به مدت طولانی در معرض هوا سبب از دست رفتن طعم و جذب رطوبت و ایجاد کپک های میکروسکوپی در آن خواهد شد. بنابراین قهوه را به میزان کم خریداری کنید و در جای خشک و خنک بگذارید.


ما برای نگهداری مواد غذایی به بهترین شکل برای شما پیشنهاداتی داریم:
۱- ظروف نگهداری غلات در ظروف دربسته بوده و نباید به گونه‌ای در مسیر عبور و مرور باشد که احتمال انتقال آلودگی وجود داشته باشد. همچنین این ظروف باید بر روی پالت قرار داشته و در جای خشک و خنک نگهداری شوند.

۲- از پیچاندن انواع نان در داخل روزنامه یا قرار دادن در داخل کیسه نایلون سیاه (بازیافتی) خودداری شود.

۳- توصیه می‌شود نان مصرفی را روزانه تهیه کنید. اگر امکان چنین کاری نیست باید نان به شکل اصولی قبل از قرار دادن در داخل نایلون تمیز و خنک شود زیرا در غیر این صورت نان داغ در داخل نایلون اصطلاحاً عرق کرده و با توجه به رطوبت حاصل از تعریق ممکن است کپک بزند. بعد از خنک کردن نان می‌توان آن را در داخل نایلون تمیز قرار داد و در فریزر به مدت بیشتری نگهداری کرد.

۴- ضایعات نان باید در ظرف مجزا نگهداری و در سریع‌ترین زمان ممکن از آشپزخانه خارج شود.
۵- برنج، رشته آشی، رشته پلویی و… باید در انبار خشک و خنک نگهداری شود.

۶- توصیه می‌شود آرد را در محیط بسیار خنک یا در داخل بسته‌بندی مناسب به شکلی که رطوبت را جذب نکند در یخچال نگهداری کنید.

۷- قرار دادن نان در یخچال، بیات شدن آن را تسریع می‌کند. بنابراین بهتر است داخل یخچال نگهداری نشود.

۸- برای نگهداری برنج، آن را با نمک نیم‌کوب مخلوط کنید و به دور از آفتاب برنج را با دقت پاک کنید. برنج بسیار جاذب بو است، پس باید در مکانی سرد و خشک و دور از پیاز و سیر نگه‌داری شود.

۹- بهتراست برنج را در ظروف پلاستیکی دهان گشاد نگه‌داری کنیم. گونی‌های برنج را نیز باید در مکانی بالا‌تر از سطح زمین (روی پالت) و دور از دسترس جوندگان نگهداری کنید. استفاده از ۳۰ گرم یخ خشک در یک گالن برنج سبب افزایش ماندگاری آن خواهد شد.

۱۰- برای نگهداری میوه‌ها و سبزی‌ها در یخچال اول آن‌ها را بشویید و بعد خشک کرده، نگه دارید.

۱۱- دائما میوه‌ها را بازبینی کنید و اگر خراب یا له شده‌ای در میان آن‌ها وجود داشت جدا کنید.
۱۲- میوه‌ها و سبزی‌ها پس از شستشو باید در یخچال نگه‌داری شوند.

۱۳- در صورت کپک‌زدگی باید سریعاً میوه و سبزی کپک زده از یخچال خارج شود، زیرا باعث انتشار آلودگی در یخچال می‌شود. در صورت مشاهده چنین مواردی باید ظروف نگه‌داری این مواد را نیز از یخچال خارج کرده و به دقت شست‌وشو و ضدعفونی کرد.

۱۴- سبزی و میوه را نباید با نایلون در داخل یخچال قرار داد زیرا تعریق، امکان فساد را بیشتر می‌کند.

۱۵- یخ زدن بهترین شیوه نگه‌داری دراز مدت سبزیجات است.
۱۶- شیر استریلیزه تا زمان بازنشدن درب آن، در صورت نگه‌داری در شرایط خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب، تا ماه‌ها قابلیت نگه‌داری در یخچال را دارا است.

۱۷- با باز کردن بسته بندی یک محصول لبنی مدت ماندگاری آن کمتر می‌شود.
۱۸- بعد از باز کردن حلب پنیر، باید پنیر آن را به ظروف نگه‌داری مناسب، نظیر ظروف شیشه‌ای منتقل کرد و آب پنیر را به آن اضافه کرد.

۱۹- شیر را در ظروف فلزی مانند آهن یا مس نگه‌داری نکنید.
۲۰- از قرار دادن شیر در معرض نور خورشید اجتناب کنید.
۲۱- مواد لبنی را در سرد‌ترین منطقه یخچال نگهداری کنید.

۲۲- گوشت قرمز یا سفید منجمد در قسمت سردخانه یخچال، در دمای ۱۸- درجه سانتیگراد نگه‌داری شود.

۲۳- پس از باز شدن یخ گوشت (دیفراست) از انجماد مجدد آن باید اکیداً خودداری شود. مواد پروتئینی را باید به میزان مورد نیاز برای مصرف از فریزر خارج کرد.

۲۴- برای خارج کردن گوشت از حالت انجماد از روش‌های نادرستی مانند حرارت دادن، خیساندن در آب گرم، گرم کردن توسط پاشیدن آب گرم و مانند آن استفاده نشود.

۲۵- تخم‌مرغ حتما باید در یخچال نگه‌داری شود، بهترین درجه حرارت نگهداری تخم‌مرغ دمای ۴-۰ درجه سانتیگراد و رطوبت ۸۵ درصد است.

۲۶- مناسب‌ترین مکان برای نگه‌داری حبوبات فضاهای سرد و تاریک مانند داخل کابینت است. نور و حرارت بالا باعث ایجاد کهنگی و تغییر طعم و خواص تغذیه‌ای حبوبات می‌شوند.

۲۷- هرگز نباید سطح تخم‌مرغ را تا قبل از هنگام مصرف شست.
۲۸- در مناطق گرم می‌توان حبوبات را در ظروف در بسته و در داخل یخچال نگه‌داری کرد.

۲۹- بهترین ظروف برای نگهداری حبوبات، ظروف شیشه‌ای دهان گشاد با درهای فلزی دسته‌دار است.


۳۰- حبوبات نباید در معرض رطوبت قرار بگیرند.
۳۱- به ازای هر یک ساعت نگه‌داری تخم‌مرغ در دمای اتاق یک روز از عمر نگه‌داری آن کاسته می‌شود.

۳۲- روغن‌ها و چربی‌ها ترکیبات فاسدشدنی هستند و وجود رطوبت، مجاورت با اکسیژن هوا، آهن و مس، حرارت و نور باعث فساد روغن می‌شود، بنابراین روغن‌ها را باید در محل خشک و خنک و دور از نور و در ظرف در بسته نگه‌داری نمود.

۳۳- مواد غذایی حاوی چربی را باید در ظروف در بسته یا بسته‌بندی مناسب در یخچال نگه‌داری نمود. تا حد امکان پس از باز کردن در روغن، باید آن را در یخچال یا جای خنک نگه‌داری نمود.

۳۴- درپوش ظرف روغن را پس از هر بار مصرف باید بست و در جای خنک و دور از نور و حرارت نگه‌داری کرد.
۳۵- از ظروف آلومینیومی برای سرخ کردن غذا و نگه‌داری روغن نباید استفاده کرد.

۳۶- نمک یددار را باید در ظروف تیره در بسته و به دور از نور مستقیم خورشید نگه‌داری کرد.

۳۷- شیرینی خشک در دمای اتاق قابل نگه‌داری است، ولی شیرینی‌تر و خامه‌ای حتما باید در یخچال و حداکثر تا ۳ روز بعد نگه‌داری شود.

۳۸- پس از باز کردن در قوطی رب گوجه فرنگی، محتوی قوطی را در یک ظرف شیشه‌ای دردار ریخته و آن را در یخچال قرار دهید.

۳۹- باقی‌مانده غذا‌ها را در یخچال و سردخانه نگه‌داری کرده، از گرم کردن چندباره آن خودداری کنید.
۴۰- در هیچ شرایطی روغن گرم یا داغ را نباید درون ظروف پلاستیکی ریخت.

روشهای نگهداری مواد غذایی

نگهداری میوه وسبزیجات :

شما می توانید میوه ها وسبزیجات خود را تا مدتی به خوبی نگهداری کنید، بدون اینکه خراب شوند. طریقه ی نگهداری میوه ها و سبزیجات عبارتند از:

 

 

-

شما می توانید کاهو را داخل روزنامه بپیچید و در داخل کیسه فریزرگذاشته و داخل یخچال قرار دهید. هفته ها به همین صورت کاهو تازه می ماند.

 

2- تمام میوه ها داخل روزنامه برای مدت طولانی تازه می ماند(انگور- سیب- گلابی و…)

 

3- خیار را می توانید بشوئید. سپس آنرا کاملاُ خشک کنید. داخل ظرف در بسته قرار داده و داخل یخچال بگذارید. برای مدت طولانی تازه می ماند.

 

4- سبزی خوردن را هم می توان مانند خیار نگهداری کرد و همچنین داخل پارچه درون یخچال هم تازه می ماند.

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

نگهداری سیب زمینی :

 

1- چند عدد سیب درختی لابه لای سیب زمینی ها بریزید ، سیب زمینی ها تازه می ماند .

 

2- می توانید روی سیب زمینی ها را با پارچه ی مشکی بپوشانید تا مانع رسیدن نور به آن ها شود . با این روش نیز سیب زمینی ها تازه می ماند .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

نگهداری غوره :

 

اگر غوره تازه دوست دارید می توانید غوره را از خوشه جدا کنید داخل ظرف ریخته و روی آن آبغوره بریزید البته باید توجه داشته باشید که ، حتماٌ داخل یخچال نگهداری کنید . به این روش غوره غوره می گویند .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

نگهداری رطب :

 

اگر از جمله ی کسانی هستید که رطب بیشتر از خرما دوست دارید ، برای نگهداری و ذخیره ی رطب آن را داخل ظرف در بسته ریخته و داخل فریزر بگذارید ، هم تازه می ماند و هم اینکه یخ نمی بندد و همیشه می توانید رطب تازه داشته باشید .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

نگهداری زرشک :

 

برای نگهداری زرشک آن را داخل فریزر قرار دهید هم تازه می ماند و هم یخ نمی بندد .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

نگهداری هویج :

 

برای نگهداری هویج و چغندر آن ها را داخل صندوق ریخته و روی آن شن نرم بریزید بطوریکه به هم نچسبند و از هم فاصله داشته باشند .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

نگهداری آرد :

 

آرد را باید در جای خشک و تاریک نگهداری کنید تا از خراب شدن آن جلوگیری شود .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

نگهداری روغن :

 

برای نگهداری روغن از ظروف شیشه ای استفاده نکنید . ظروف سفالی یا لعابی برای اینکار مناسبتر است . اگر خواستید از ظروف شیشه ای استفاده کنید از شیشه ای استفاده کنید ، که رنگ آن تیره و کدر باشد .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

نگهداری چای عطری :

 

اگر در خانه از چای عطری استفاده می کنید برای اینکه بعد از مدتی چای ، عطر خود را از دست ندهد چای را داخل ظرف در بسته نگهداری کنید و اگر از خود پاکت چای استفاده می کنید ، پاکت چای را داخل کیسه ی پلاستیکی قرار دهید و در کیسه را محکم گره بزنید ، تا عطر آن تا آخر باقی بماند .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

نگهداری نان :

 

1- اگر داخل کیسه ی نان یک پر ساقه کرفس بگذارید نان مدت بیشتری تازه می ماند .

 

2- می توانید نان ها را داخل پلاستیک فریزر قرار داده و داخل فریزر نگهداری کنید . در موقع لزوم نان ها را از فریزر خارج کرده و داخل سینی با حرارت کم ، گرم کنید .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

چند نکته در مورد نگهداری حبوبات :

 

1- لابه لای حبوبات چند برگ از درخت گردو قرار دهید .

 

2- حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید .

 

3- حبوبات را داخل فریزر نگهداری کنید .

 

4- می توانید حبوبات را فقط یک جوش داده ( آب را جوش آورده حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بخورد ) داخل آبکش ریخته و آنرا خشک کنید به هیچ عنوان دچار آسیب دیدگی نمی شوند (روش قدیمی ها)

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

چند نکته در مورد نگهداری کیک :

 

اگر قسمتی از کیک معمولی را خورده اید و بقیه ی آنرا می خواهید نگهداری کنید یک تکه نان را آب بزنید و روی کیک قرار دهید . و آنرا در جعبه بگذارید و در یخچال قرار دهید . رطوبت نان سبب می شود کیک تازه بماند . در صورتی که کیک شما میوه ای است چند قاچ سیب کنار آن بگذارید و داخل یخچال قرار دهید .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

روش نگهداری کیک خامه ای :

 

کیک خامه ای را داخل جعبه ی کیک قرار دهید سپس جعبه را داخل کیسه پلاستیک گذاشته در آن را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید . کیک خامه ای درون فریزر نیز تازه می ماند .

 

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

روش نگهداری بیسکویت :

 

اگر می خواهید بیسکویت شما ترد و شکننده باشد و صدای مخصوص خود را داشته باشد . چند حبه قند داخل جعبه بیسکویت بیندازید . در ضمن هرگز بیسکویت را قوطی یا پاکت پلاستیکی قرار ندهید .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

خشک کردن و نگهداری سبزیجات :

 

بیشتر خانم ها سبزیها را بصورت خشک استفاده می کنند . باید در نظر داشته باشید که سبزیها را حتماٌ در سایه خشک کنید تا تغییر رنگ ندهند . در ضمن سبزیهای خشک را نباید بیشتر از شش ماه نگهداری کرد . زیرا کهنه می شوند و خاصیت خود را ز دست می دهند .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

نگهداری پنیر :

 

برای جلوگیری از خشک شدن پنیر ، دستمالی را که با سرکه مرطوب کرده اید دور پنیر بپیچید.

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

نگهداری دانه ذرت :

 

دانه ذرت را در داخل فریزر نگهداری کنید . با اینکار از چروک شدن ذرت جلوگیری می شود . قبل از اینکه دانه های ذرت را بو بدهید ، کمی آب سرد روی آن بریزید .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

نگهداری کشک :

 

برای نگهداری کشک سائیده می توانید کشک ها را داخل قالب جا یخی ریخته و داخل فریزر بگذارید ، تا یخ ببندد . سپس آنها را از قالب جدا کرده داخل کیسه فریزر ریخته و داخل فریزر نگهداری کنید و در موقع لزوم از آن استفاده کنید .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

نگهداری آبلیمو در یخچال :

 

اگر شیشه آبلیمو را در یخچال می گذارید حتماٌ درب آنرا ببندید چون باعث می شود که عمر یخچال کوتاه شود .

 

 

روشهای نگهداری مواد غذایی

 

نگهداری قارچ :

قارچ را نباید شست بلکه باید آنرا داخل پاکت کاغذی بسته بندی و در فریزر نگهداری کنید اگر قارچ را داخل کیسه پلاستیک بگذارید خراب می شود .




:: موضوعات مرتبط: هنر در خانه , ,
:: برچسب‌ها: میبد , میبدچت , چت روم , چتروم , میبدچت , میبد چت , میبوک , چت , میبد, محمد رضا گلزار , بازیگران , عکس , تصاویر , جدیدترین تصاویر , hplnl, gh , احمدمولا , احمدمولی , احمدالمولی , عکس , داف , س ,  ‎روزگار ‎نقشه سایت ‎ارتباط با ما محصولات سایت روزگار روزگار روزگار روشهای نگهداری مواد غذایی تیر ۶م, ۱۳۹۳ هنر در خانه اصول نگهداری مواد غذایی, بهترین ظروف برای نگهداری حبوبات, روش نگهداری حبوبات, مکان های مناسب برای نگهداری مواد غذایی, نحوه نگهداری صحیح مواد غذایی در یخچال, نکات مهم برای نگهداری مواد غذایی در یخچال, نگهداری حبوبات, نگهداری لبنیات, نگهداری مواد غذایی, نگهداری مواد غذایی در فریزر, نگهداری مواد غذایی در قدیم, نگهداری مواد غذایی در یخچال روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری مواد غذایی, مکان های مناسب برای نگهداری مواد غذایی, نگهداری حبوبات, روش نگهداری حبوبات, نگهداری لبنیات, بهترین ظروف برای نگهداری حبوبات, نگهداری مواد غذایی در یخچال, نگهداری مواد غذایی در فریزر, نگهداری مواد غذایی در قدیم, نحوه نگهداری صحیح مواد غذایی در یخچال, اصول نگهداری مواد غذایی, نکات مهم برای نگهداری مواد غذایی در یخچال روشهای نگهداری مواد غذایی هر کدبانویی باید برای خرید مواد غذایی، پول و سلیقه خرج کند اما این هم کافی نیست , هر ماده غذایی بعد از ورود به آشپزخانه باید به محلی مناسب منتقل و آنجا نگهداری شود… , همه می دانیم که بهتر است گوشت، تخم مرغ، شیر، میوه، سبزی و شیشه آب را در یخچال نگاه داریم اما بقیه مواد غذایی را باید کجا و چطور نگه داشت؟ کافی است نگاهی به جای جای آشپزخانه تان بیندازید تا آمار خوراکی هایی که خارج از یخچال نگهداری می کنید دست تان بیاید , ما این بار خواستیم به مواد غذایی داخل کابینت ها سرکی بکشیم و برای این منظور با دکتر آراسب دباغ مقدم دکترای تخصصی صنایع غذایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفت وگویی داشتیم , ▪ آقای دکتر! لطفا برایمان بگویید که چرا برخی غذاها را باید حتما در یخچال بگذاریم اما برخی دیگر را می توانیم در محیط باز هم نگهداری کنیم؟ اصولا مواد غذایی از جنبه نگهداری به ۲ گروه تقسیم می شوند: دسته اول مواد غذایی فسادپذیرند که باید در شرایط سرما نگهداری شوند , در صنایع غذایی دو نوع سردخانه داریم؛ سردخانه بالای صفر درجه سانتی گراد که همان محیط یخچال است و سردخانه زیر صفر درجه سانتی گراد که فضای فریزر را در برمی گیرد , دسته دوم مواد غذایی ای هستند که فسادپذیری کمتری دارند , این گروه را باید در مکان های خشک، خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهیم , البته این گروه بندی کلی است و هر ماده غذایی شرایط منحصر به فردی را هم می طلبد , ▪ آیا ظرف ماده غذایی در نگهداری آن اهمیتی دارد؟ بله , بسیاری از مواد غذایی به عنوان نمونه یک بسته آرد در یک نوبت مصرف نمی شوند , در نگهداری از این مواد غذایی بهتر است از ظروفی که خود کارخانه ماده غذایی را در آن بسته بندی کرده، استفاده شود , اگر ماده غذایی به خصوصی ظرف مناسبی ندارد باید بعد از باز شدن در بسته آن را به نحوی نگهداری کرد که در معرض هوا و رطوبت قرار نگیرد , این ۲ عامل شرایط را برای رشد میکروارگانیسم ها مساعد می کنند , ▪ چرا گاهی اوقات غلات، حبوبات و سایر خشکباری که در کابینت نگه می داریم، دچار آفت و حشرات ریز می شوند؟ برخی افراد تصور می کنند که آفت ها به خشکبار داخل کابینت و انباری حمله و در میان آنها لانه گزینی می کنند اما به طور معمول این خوراکی ها در مزارع کشاورزی و طی فرآیند تولید یا انبارداری کارخانه ها به تخم آفات آلوده می شوند و اگر طی نگهداری آنها در منزل شرایط مساعدی برای آفات فراهم شود از تخم درمی آیند , ▪ چه شرایطی؟ رطوبت، گرما و تهویه نامناسب هوا سبب خروج حشرات از تخم ها می شوند , به عنوان نمونه کیسه خشکبار را کف انباری، کابینت یا آشپزخانه می گذاریم در حالی که محل نگهداری مواد غذایی باید از گردش هوای مناسبی برخوردار باشد , ▪ آیا کارخانه های صنایع غذایی برای پیشگیری از آلودگی محصولات به این آفات تدابیری نیندیشیده اند؟ امروزه در کارخانجات معتبر صنایع غذایی با استفاده از پرتوی گاما یا گاز اکسیداتیلن محصولات خود را ضدعفونی می کنند و به این ترتیب تخم ها و حشرات ناشی از آنها نمایان نخواهند شد , ▪ یعنی این محصولات دیگر به هیچ عنوان دچار آفت نخواهند شد؟ خیر اما آفت زدگی آنها به تاخیر خواهد افتاد , به هر صورت بهتر است برای نگهداری از خشکبار در منازل ۳ نکته ای که عرض کردم رعایت شود , ▪ آیا می توانیم این گونه خوراکی ها را در یخچال نگه داریم که دیگر دچار آفت نشوند؟ این دسته خوراکی ها خشک اند و تمایل زیادی به جذب رطوبت دارند , رطوبت یخچال بالاست بنابراین نگهداری خشکبار در یخچال کیفیت آنها را دستخوش تغییر خواهد کرد , ▪ پس این خوراکی ها را کجا نگه داریم؟ بهتر است مواد غذایی خشک را در قسمت هایی از خانه نگه داریم که خنک ترند , آشپزخانه معمولا گرم است , انباری های خنک محلی مناسب اند , به علاوه بهتر است بسته چنین خوراکی هایی را مستقیما روی زمین یا به طور فشرده قرار ندهید , در عوض از قفسه بندی های مشبک برای چیدن بسته خشکبار استفاده کنید , در ضمن توصیه می کنم خشکبار را برای استفاده کوتاه مدت خریداری کنید تا کیفیت و ارزش غذایی آنها حفظ شوند , ▪ برنج را باید کجا و چگونه نگه داریم؟ بهتر است گونی های برنج را روی پالت نگاه دارید , پالت جسمی سکومانند از جنس فلز، پلاستیک یا چوب است , انواع فلزی و پلاستیکی و مشبک آن بهترند چون قابلیت شست وشو و جریان هوا دارند , اگر برنج را برای مصرف طولانی مدت خریداری کرده اید از قرص های برنج استفاده کنید , برای حفظ ایمنی قرص را در قوطی کبریت سوراخ شده ای قرار دهید تا گاز فسفین آزاد و از آفت زدگی جلوگیری شود , ▪ برای نگهداری از ادویه ها چه توصیه ای دارید؟ قبل از هر چیز باید بگویم که ادویه ها را به میزان مختصر تهیه کنید تا عطر، طعم و کیفیت خود را به مرور زمان از دست ندهند , ادویه ها، پودرهایی خشک اند که باید در محیطی خشک و خنک نگهداری شوند , در این مورد یخچال توصیه نمی شود و بهتر است آنها را درون شیشه های دردار کوچکی داخل کابینت های بالایی آشپزخانه نگهداری کرد تا بویی را از محیط به خود جذب نکنند , ▪ خلال خشکبار در پخت و پز کاربرد زیادی دارد , آیا برای نگهداری آنها باید نکته به خصوصی را رعایت کرد؟ خلال ها جذب رطوبت بالایی ندارند و می توان آنها را در یخچال گذاشت , به علاوه امروزه در کارخانجات برای خشکبار از بسته بندی های ضد رطوبت استفاده می شود , ▪ لطفا درباره عوامل میکروسکوپی که ممکن است در خشکبارها رشد کنند، توضیح دهید؟ برخی افراد تصور می کنند که قارچ را باید حتما به چشم دید اما اگر حبوبات، مغزها و غلات به مدت طولانی در شرایط نامناسب (گرما، رطوبت زیاد و تهویه نامناسب) نگهداری شوند، احتمال رشد قارچ های میکروسکوپی و عفونت افلاتوکسین در آنها بالا خواهد رفت , ▪ نمک هم ماده ای خشک است , بهترین فضای آشپزخانه برای نگهداری آن کجاست؟ نمک ماده خشکی است که تمایل زیادی به جذب رطوبت دارد , روش هایی مانند استفاده از ژل های جاذب رطوبت در کنار نمک مفیدند اما به دلیل مسایل ایمنی بهتر است در خانه از آن استفاده نشود , بنابراین توصیه می کنیم نمک را در ظرف در بسته ای داخل کابینت بگذارید و یادتان باشد که فضای مجاور اجاق گاز معمولا هنگام طبخ غذا رطوبت بالایی دارد , ▪ درباره نگهداری روغن ها هم توضیح می دهید؟ در نگهداری از روغن حتما باید آنها را از گرما، نور و هوا دور نگه داشت , هوا اکسیژن دارد که سبب ایجاد طعم گس فلزی مانند در روغن خواهد شد , ▪ برای حفظ خصوصیات قهوه چه توصیه ای دارید قرار دادن قهوه به مدت طولانی در معرض هوا سبب از دست رفتن طعم و جذب رطوبت و ایجاد کپک های میکروسکوپی در آن خواهد شد , بنابراین قهوه را به میزان کم خریداری کنید و در جای خشک و خنک بگذارید , ما برای نگهداری مواد غذایی به بهترین شکل برای شما پیشنهاداتی داریم: ۱- ظروف نگهداری غلات در ظروف دربسته بوده و نباید به گونه‌ای در مسیر عبور و مرور باشد که احتمال انتقال آلودگی وجود داشته باشد , همچنین این ظروف باید بر روی پالت قرار داشته و در جای خشک و خنک نگهداری شوند , ۲- از پیچاندن انواع نان در داخل روزنامه یا قرار دادن در داخل کیسه نایلون سیاه (بازیافتی) خودداری شود , ۳- توصیه می‌شود نان مصرفی را روزانه تهیه کنید , اگر امکان چنین کاری نیست باید نان به شکل اصولی قبل از قرار دادن در داخل نایلون تمیز و خنک شود زیرا در غیر این صورت نان داغ در داخل نایلون اصطلاحاً عرق کرده و با توجه به رطوبت حاصل از تعریق ممکن است کپک بزند , بعد از خنک کردن نان می‌توان آن را در داخل نایلون تمیز قرار داد و در فریزر به مدت بیشتری نگهداری کرد , ۴- ضایعات نان باید در ظرف مجزا نگهداری و در سریع‌ترین زمان ممکن از آشپزخانه خارج شود , ۵- برنج، رشته آشی، رشته پلویی و… باید در انبار خشک و خنک نگهداری شود , ۶- توصیه می‌شود آرد را در محیط بسیار خنک یا در داخل بسته‌بندی مناسب به شکلی که رطوبت را جذب نکند در یخچال نگهداری کنید , ۷- قرار دادن نان در یخچال، بیات شدن آن را تسریع می‌کند , بنابراین بهتر است داخل یخچال نگهداری نشود , ۸- برای نگهداری برنج، آن را با نمک نیم‌کوب مخلوط کنید و به دور از آفتاب برنج را با دقت پاک کنید , برنج بسیار جاذب بو است، پس باید در مکانی سرد و خشک و دور از پیاز و سیر نگه‌داری شود , ۹- بهتراست برنج را در ظروف پلاستیکی دهان گشاد نگه‌داری کنیم , گونی‌های برنج را نیز باید در مکانی بالا‌تر از سطح زمین (روی پالت) و دور از دسترس جوندگان نگهداری کنید , استفاده از ۳۰ گرم یخ خشک در یک گالن برنج سبب افزایش ماندگاری آن خواهد شد , ۱۰- برای نگهداری میوه‌ها و سبزی‌ها در یخچال اول آن‌ها را بشویید و بعد خشک کرده، نگه دارید , ۱۱- دائما میوه‌ها را بازبینی کنید و اگر خراب یا له شده‌ای در میان آن‌ها وجود داشت جدا کنید , ۱۲- میوه‌ها و سبزی‌ها پس از شستشو باید در یخچال نگه‌داری شوند , ۱۳- در صورت کپک‌زدگی باید سریعاً میوه و سبزی کپک زده از یخچال خارج شود، زیرا باعث انتشار آلودگی در یخچال می‌شود , در صورت مشاهده چنین مواردی باید ظروف نگه‌داری این مواد را نیز از یخچال خارج کرده و به دقت شست‌وشو و ضدعفونی کرد , ۱۴- سبزی و میوه را نباید با نایلون در داخل یخچال قرار داد زیرا تعریق، امکان فساد را بیشتر می‌کند , ۱۵- یخ زدن بهترین شیوه نگه‌داری دراز مدت سبزیجات است , ۱۶- شیر استریلیزه تا زمان بازنشدن درب آن، در صورت نگه‌داری در شرایط خشک و خنک و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب، تا ماه‌ها قابلیت نگه‌داری در یخچال را دارا است , ۱۷- با باز کردن بسته بندی یک محصول لبنی مدت ماندگاری آن کمتر می‌شود , ۱۸- بعد از باز کردن حلب پنیر، باید پنیر آن را به ظروف نگه‌داری مناسب، نظیر ظروف شیشه‌ای منتقل کرد و آب پنیر را به آن اضافه کرد , ۱۹- شیر را در ظروف فلزی مانند آهن یا مس نگه‌داری نکنید , ۲۰- از قرار دادن شیر در معرض نور خورشید اجتناب کنید , ۲۱- مواد لبنی را در سرد‌ترین منطقه یخچال نگهداری کنید , ۲۲- گوشت قرمز یا سفید منجمد در قسمت سردخانه یخچال، در دمای ۱۸- درجه سانتیگراد نگه‌داری شود , ۲۳- پس از باز شدن یخ گوشت (دیفراست) از انجماد مجدد آن باید اکیداً خودداری شود , مواد پروتئینی را باید به میزان مورد نیاز برای مصرف از فریزر خارج کرد , ۲۴- برای خارج کردن گوشت از حالت انجماد از روش‌های نادرستی مانند حرارت دادن، خیساندن در آب گرم، گرم کردن توسط پاشیدن آب گرم و مانند آن استفاده نشود , ۲۵- تخم‌مرغ حتما باید در یخچال نگه‌داری شود، بهترین درجه حرارت نگهداری تخم‌مرغ دمای ۴-۰ درجه سانتیگراد و رطوبت ۸۵ درصد است , ۲۶- مناسب‌ترین مکان برای نگه‌داری حبوبات فضاهای سرد و تاریک مانند داخل کابینت است , نور و حرارت بالا باعث ایجاد کهنگی و تغییر طعم و خواص تغذیه‌ای حبوبات می‌شوند , ۲۷- هرگز نباید سطح تخم‌مرغ را تا قبل از هنگام مصرف شست , ۲۸- در مناطق گرم می‌توان حبوبات را در ظروف در بسته و در داخل یخچال نگه‌داری کرد , ۲۹- بهترین ظروف برای نگهداری حبوبات، ظروف شیشه‌ای دهان گشاد با درهای فلزی دسته‌دار است , ۳۰- حبوبات نباید در معرض رطوبت قرار بگیرند , ۳۱- به ازای هر یک ساعت نگه‌داری تخم‌مرغ در دمای اتاق یک روز از عمر نگه‌داری آن کاسته می‌شود , ۳۲- روغن‌ها و چربی‌ها ترکیبات فاسدشدنی هستند و وجود رطوبت، مجاورت با اکسیژن هوا، آهن و مس، حرارت و نور باعث فساد روغن می‌شود، بنابراین روغن‌ها را باید در محل خشک و خنک و دور از نور و در ظرف در بسته نگه‌داری نمود , ۳۳- مواد غذایی حاوی چربی را باید در ظروف در بسته یا بسته‌بندی مناسب در یخچال نگه‌داری نمود , تا حد امکان پس از باز کردن در روغن، باید آن را در یخچال یا جای خنک نگه‌داری نمود , ۳۴- درپوش ظرف روغن را پس از هر بار مصرف باید بست و در جای خنک و دور از نور و حرارت نگه‌داری کرد , ۳۵- از ظروف آلومینیومی برای سرخ کردن غذا و نگه‌داری روغن نباید استفاده کرد , ۳۶- نمک یددار را باید در ظروف تیره در بسته و به دور از نور مستقیم خورشید نگه‌داری کرد , ۳۷- شیرینی خشک در دمای اتاق قابل نگه‌داری است، ولی شیرینی‌تر و خامه‌ای حتما باید در یخچال و حداکثر تا ۳ روز بعد نگه‌داری شود , ۳۸- پس از باز کردن در قوطی رب گوجه فرنگی، محتوی قوطی را در یک ظرف شیشه‌ای دردار ریخته و آن را در یخچال قرار دهید , ۳۹- باقی‌مانده غذا‌ها را در یخچال و سردخانه نگه‌داری کرده، از گرم کردن چندباره آن خودداری کنید , ۴۰- در هیچ شرایطی روغن گرم یا داغ را نباید درون ظروف پلاستیکی ریخت , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری میوه وسبزیجات : شما می توانید میوه ها وسبزیجات خود را تا مدتی به خوبی نگهداری کنید، بدون اینکه خراب شوند , طریقه ی نگهداری میوه ها و سبزیجات عبارتند از: - شما می توانید کاهو را داخل روزنامه بپیچید و در داخل کیسه فریزرگذاشته و داخل یخچال قرار دهید , هفته ها به همین صورت کاهو تازه می ماند , 2- تمام میوه ها داخل روزنامه برای مدت طولانی تازه می ماند(انگور- سیب- گلابی و…) 3- خیار را می توانید بشوئید , سپس آنرا کاملاُ خشک کنید , داخل ظرف در بسته قرار داده و داخل یخچال بگذارید , برای مدت طولانی تازه می ماند , 4- سبزی خوردن را هم می توان مانند خیار نگهداری کرد و همچنین داخل پارچه درون یخچال هم تازه می ماند , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری سیب زمینی : 1- چند عدد سیب درختی لابه لای سیب زمینی ها بریزید ، سیب زمینی ها تازه می ماند , 2- می توانید روی سیب زمینی ها را با پارچه ی مشکی بپوشانید تا مانع رسیدن نور به آن ها شود , با این روش نیز سیب زمینی ها تازه می ماند , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری غوره : اگر غوره تازه دوست دارید می توانید غوره را از خوشه جدا کنید داخل ظرف ریخته و روی آن آبغوره بریزید البته باید توجه داشته باشید که ، حتماٌ داخل یخچال نگهداری کنید , به این روش غوره غوره می گویند , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری رطب : اگر از جمله ی کسانی هستید که رطب بیشتر از خرما دوست دارید ، برای نگهداری و ذخیره ی رطب آن را داخل ظرف در بسته ریخته و داخل فریزر بگذارید ، هم تازه می ماند و هم اینکه یخ نمی بندد و همیشه می توانید رطب تازه داشته باشید , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری زرشک : برای نگهداری زرشک آن را داخل فریزر قرار دهید هم تازه می ماند و هم یخ نمی بندد , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری هویج : برای نگهداری هویج و چغندر آن ها را داخل صندوق ریخته و روی آن شن نرم بریزید بطوریکه به هم نچسبند و از هم فاصله داشته باشند , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری آرد : آرد را باید در جای خشک و تاریک نگهداری کنید تا از خراب شدن آن جلوگیری شود , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری روغن : برای نگهداری روغن از ظروف شیشه ای استفاده نکنید , ظروف سفالی یا لعابی برای اینکار مناسبتر است , اگر خواستید از ظروف شیشه ای استفاده کنید از شیشه ای استفاده کنید ، که رنگ آن تیره و کدر باشد , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری چای عطری : اگر در خانه از چای عطری استفاده می کنید برای اینکه بعد از مدتی چای ، عطر خود را از دست ندهد چای را داخل ظرف در بسته نگهداری کنید و اگر از خود پاکت چای استفاده می کنید ، پاکت چای را داخل کیسه ی پلاستیکی قرار دهید و در کیسه را محکم گره بزنید ، تا عطر آن تا آخر باقی بماند , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری نان : 1- اگر داخل کیسه ی نان یک پر ساقه کرفس بگذارید نان مدت بیشتری تازه می ماند , 2- می توانید نان ها را داخل پلاستیک فریزر قرار داده و داخل فریزر نگهداری کنید , در موقع لزوم نان ها را از فریزر خارج کرده و داخل سینی با حرارت کم ، گرم کنید , روشهای نگهداری مواد غذایی چند نکته در مورد نگهداری حبوبات : 1- لابه لای حبوبات چند برگ از درخت گردو قرار دهید , 2- حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید , 3- حبوبات را داخل فریزر نگهداری کنید , 4- می توانید حبوبات را فقط یک جوش داده ( آب را جوش آورده حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بخورد ) داخل آبکش ریخته و آنرا خشک کنید به هیچ عنوان دچار آسیب دیدگی نمی شوند (روش قدیمی ها) روشهای نگهداری مواد غذایی چند نکته در مورد نگهداری کیک : اگر قسمتی از کیک معمولی را خورده اید و بقیه ی آنرا می خواهید نگهداری کنید یک تکه نان را آب بزنید و روی کیک قرار دهید , و آنرا در جعبه بگذارید و در یخچال قرار دهید , رطوبت نان سبب می شود کیک تازه بماند , در صورتی که کیک شما میوه ای است چند قاچ سیب کنار آن بگذارید و داخل یخچال قرار دهید , روشهای نگهداری مواد غذایی روش نگهداری کیک خامه ای : کیک خامه ای را داخل جعبه ی کیک قرار دهید سپس جعبه را داخل کیسه پلاستیک گذاشته در آن را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید , کیک خامه ای درون فریزر نیز تازه می ماند , روشهای نگهداری مواد غذایی روش نگهداری بیسکویت : اگر می خواهید بیسکویت شما ترد و شکننده باشد و صدای مخصوص خود را داشته باشد , چند حبه قند داخل جعبه بیسکویت بیندازید , در ضمن هرگز بیسکویت را قوطی یا پاکت پلاستیکی قرار ندهید , روشهای نگهداری مواد غذایی خشک کردن و نگهداری سبزیجات : بیشتر خانم ها سبزیها را بصورت خشک استفاده می کنند , باید در نظر داشته باشید که سبزیها را حتماٌ در سایه خشک کنید تا تغییر رنگ ندهند , در ضمن سبزیهای خشک را نباید بیشتر از شش ماه نگهداری کرد , زیرا کهنه می شوند و خاصیت خود را ز دست می دهند , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری پنیر : برای جلوگیری از خشک شدن پنیر ، دستمالی را که با سرکه مرطوب کرده اید دور پنیر بپیچید , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری دانه ذرت : دانه ذرت را در داخل فریزر نگهداری کنید , با اینکار از چروک شدن ذرت جلوگیری می شود , قبل از اینکه دانه های ذرت را بو بدهید ، کمی آب سرد روی آن بریزید , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری کشک : برای نگهداری کشک سائیده می توانید کشک ها را داخل قالب جا یخی ریخته و داخل فریزر بگذارید ، تا یخ ببندد , سپس آنها را از قالب جدا کرده داخل کیسه فریزر ریخته و داخل فریزر نگهداری کنید و در موقع لزوم از آن استفاده کنید , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری آبلیمو در یخچال : اگر شیشه آبلیمو را در یخچال می گذارید حتماٌ درب آنرا ببندید چون باعث می شود که عمر یخچال کوتاه شود , روشهای نگهداری مواد غذایی نگهداری قارچ : قارچ را نباید شست بلکه باید آنرا داخل پاکت کاغذی بسته بندی و در فریزر نگهداری کنید اگر قارچ را داخل کیسه پلاستیک بگذارید خراب می شود , مطالب مرتبط روشهای نگهداری مواد غذاییروشهای نگهداری مواد غذایی ۲ روشهای نگهداری مواد غذاییآموزش درست کردن دستبند چرمی روشهای نگهداری مواد غذاییخشک کردن میوه ها روشهای نگهداری مواد غذاییگالری عکس های عاشقانه و دل نوشته های عاشقانه ۲۰۱۵ روشهای نگهداری مواد غذاییعکس های جدید احسان علیخانی مجری برنامه بهار نارنج نوروز ۹۴ روشهای نگهداری مواد غذاییبیوگرافی و عکس های جدید و شخصی حدیث میر امینی روشهای نگهداری مواد غذاییشیکترین مدل لباس عروس ۲۰۱۵ روشهای نگهداری مواد غذاییجدیدترین مدل مانتو مجلسی ۲۰۱۵ + مدل مانتو ۹۴ روشهای نگهداری مواد غذاییعکس های جدید و شخصی ترانه علیدوستی + بیوگرافی ترانه علیدوستی روشهای نگهداری مواد غذاییجدیدترین مدل مانتو کتی ۲۰۱۵ + مدل مانتو ۹۴ روشهای نگهداری مواد غذاییعکس های جدید و شخصی افسانه پاکرو + بیوگرافی افسانه پاکرو روشهای نگهداری مواد غذاییبیوگرافی و عکس های فرشید رشید مجری صدا و سیما روشهای نگهداری مواد غذاییبیوگرافی و عکس های جدید شهرام حقیقت دوست روشهای نگهداری مواد غذاییعکس های جدید و شخصی پژمان بازغی + بیوگرافی پژمان بازغی روشهای نگهداری مواد غذاییمدل دیزاین ناخن دخترانه ۹۴ – ۲۰۱۵ سری پنجم روشهای نگهداری مواد غذاییعکس های جدید و شخصی مهناز افشار + بیوگرافی مهناز افشار روشهای نگهداری مواد غذاییجدیدترین مدل شال و روسری ۲۰۱۵ سری دهم روشهای نگهداری مواد غذاییعکس های جدید و شخصی پریناز ایزدیار + بیوگرافی پریناز ایزدیار روشهای نگهداری مواد غذاییبیوگرافی و عکس های جدید سونگ ایل گوک بازیگر سریال خانواده کیم چی روشهای نگهداری مواد غذاییعکس های جدید و شخصی نیمار Neymar + بیوگرافی نیمار روشهای نگهداری مواد غذاییبیوگرافی و عکس های لی کانگ سان بازیگر سریال خانواده کیمچی روشهای نگهداری مواد غذاییعکس های جدید و شخصی رونالدو Ronaldo + بیوگرافی کریستین رونالدو روشهای نگهداری مواد غذاییعکس های جدید و شخصی لیلا بلوکات + بیوگرافی لیلا بلوکات روشهای نگهداری مواد غذاییعکس های جدید گروه وان دایرکشن One Direction + بیوگرافی وان دایرکشن روشهای نگهداری مواد غذاییعکس های جدید و شخصی بهاره رهنما + بیوگرافی بهاره رهنما روشهای نگهداری مواد غذاییبیوگرافی و عکس های جدید و شخصی نانسی عجرم Nancy Ajram روشهای نگهداری مواد غذاییجدیدترین مدل مانتو سنتی با رنگ شاد از برند ایرانی Loo-D روشهای نگهداری مواد غذاییعکس های جدید و شخصی جواد عزتی + بیوگرافی جواد عزتی محصولات سایت روزگار روزگار یک نظر روشهای نگهداری مواد غذایی گفته است : تیر ۶م, ۱۳۹۳ […] روشهای نگهداری مواد غذایی ۲ […] ارسال نظر نام شما : ایمیل : متن و پیام شما :  روزگار آرایش و زیبایی آرایش صورت آرایش مو سلامت مو مدل ناخن آشپزی و تغذیه آموزش انواع غذاها آموزش شیرینی پزی اخبار اخبار اقتصادی و بازگانی اخبار بین المللی اخبار جامعه اخبار حوادث اخبار سیاست خارجی اخبار سیاسی اخبار علمی و آموزشی اخبار فرهنگی و هنری اخبار ورزشی اخبار کنکور و دانشگاه اخبار گوناگون تیتر روزنامه ها اسرار خانه داری شستشو ، نظافت ، لکه گیری مهارتهای زندگی هنر در خانه بیوگرافی دنیای مد اخبار مد و ستاره ها دکوراسیون ست لباس طلا و جواهرات مد و مدگرایی مدل ساعت و عینک آفتابی مدل شال و روسری مدل شینیون مدل لباس مدل لباس بچه گانه مدل لباس شب مدل لباس عروس مدل لباس مجلسی مدل لباس مردانه مدل لباس نامزدی مدل مانتو مدل مو مدل پالتو مدل کفش مدل کیف روان شناسی تست روانشناسی روانشناسی زناشویی روانشناسی کودکان مشاوره خانواده زناشویی دانستنیهای جنسی دانستنیهای قبل از ازدواج سرگرمی اس ام اس تبریک تولد اس ام اس جدید اس ام اس خنده دار اس ام اس عاشقانه بازی محلی حکایت خواندنی و دیدنی داستانهای خواندنی دنیای بازیگران رمان ضرب المثل عکس بازیگران عکس خنده دار عکس عاشقانه عکس های فيلم و سريال فال و طالع بینی متن عاشقانه مطالب طنز و خنده دار معما و تست هوش کارت پستال و تصاویر متحرک کاریکاتور گالری عکس سلامت ایدز و اعتیاد بهداشت بانوان بهداشت کودکان بیماری و راه درمان تغذیه سالم داروهای گیاهی و طب سنتی رژیم درمانی ورزش درمانی پیشگیری بهتر از درمان علمی گزارش علمی فرهنگ هنر دانلود آهنگ جدید دانلود تیتراژ دانلود سریال دانلود فیلم هنر و هنرمند قیمتها در بازار قیمت خودرو ورزش زیبایی اندام کامپیوتر و اینترنت ترفندهای کامپیوتری موبایل ، لپ تاپ و تبلت گردشگری عجایب گردشگری روزگار کارت پستال ماه رمضان ۹۳ عکس های جدید و شخصی هلیا امامی + بیوگرافی هلیا امامی سری جدید عکس عاشقانه دختران و پسران تنها ۲۰۱۵ دانلود آهنگ جدید ۲۵ Band مدل کفش های مجلسی ۲۰۱۵ جدیدترین مدل مانتو اریکا متناسب با رنگ سال ۲۰۱۵ عکس خوشگل ترین و خوشتیپ ترین پسر ایرانی مدل کت و شلوار سفید دخترانه ۲۰۱۵ جدیدترین مدل لباس مجلسی ۲۰۱۵ سری دوم جدیدترین مدل لباس بچه گانه دخترانه و پسرانه ۲۰۱۵ – ۹۴ جدیدترین اس ام اس تنهایی زیبا ۹۴ عکس های جدید ایرینا شایک + بیوگرافی ایرینا شایک اس ام اس عاشقانه آذر ۹۳ جدیدترین اس ام اس عاشقانه آبان ۹۳ عکس های جدید مرتضی پاشایی + آخرین پست اینستاگرام مرتضی پاشایی مدل پیراهن و لباس های زنانه ۲۰۱۵ سری چهارم عکس بازیگران ایرانی در شبکه های اجتماعی عکس های بازیگران ایرانی در برزیل ۲۰۱۴ سری ۲ عکس های جدید جسیکا آلبا jessica alba + بیوگرافی جسیکا آلبا ۲۰۱۵ دی جی حسین فسنقری مدل مو کوتاه زنانه ۲۰۱۵ + مدل مو کوتاه زنانه ۱۳۹۴ دانلود فیلم شهر موشها ۲ علت طلاق هومن سیدی از همسرش آزاده صمدی + عکس عکس و بیوگرافی جدید تیلور سوئیفت عکس های جدید لورن کنراد Lauren Conrad + بیوگرافی لورن کنراد ۲۰۱۵ مدل مو و مدل رنگ مو بازیگران در سال ۲۰۱۵ مدل شلوار دخترانه ۲۰۱۵ | مدل شلوار رنگ سال ۱۳۹۴ عکس های خنده دار و ترول های خنده دار آبان ۹۳ مدل روسری ۲۰۱۵ + مدل روسری ۱۳۹۴ مدل شال دخترانه ۲۰۱۵ , ۱۳۹۴ آموزش استفاده از کاندوم زمانه / عکس +۱۸ مدل لباس مجلسی زنانه ۲۰۱۵ | مدل لباس مجلسی زنانه ۱۳۹۴ زیباترین عکس های عاشقانه و عکس نوشته های عاشقانه ۲۰۱۵ عکس های جدید و شخصی نیوشا ضیغمی + بیوگرافی نیوشا ضیغمی مدل های جدید لباس مجلسی زنانه و دخترانه ۲۰۱۵ مدل کیف مجلسی رنگ سال ۲۰۱۵ ، ۱۳۹۴ مدل ساعت مردانه ۲۰۱۵ | مدل ساعت عکس های خنده دار فیسبوکی ۲۰۱۵ جدیدترین مدل دیزاین ناخن و مدل لاک ناخن جدید ۲۰۱۵ – ۹۴ دکوراسیون داخلی منزل | دکوراسیون پذیرایی منزل مدل شینیون عروس مدل سال ۲۰۱۵ عکس های چاتای اولوسوی cagatay ulusoyr + بیوگرافی چاتای اولوسوی ۲۰۱۵ مدل کفش مجلسی مردانه ۲۰۱۵ | مدل کفش مجلسی مردانه ۱۳۹۴ جدیدترین اس ام اس تبریک تولد آذر ۹۳ سرطان دهانه رحم+علائم سرطان رحم جدیدترین مدل پالتو و کاپشن شیک پسرانه ۲۰۱۵ عکس های جدید شهرام محمودی | بیوگرافی شهرام محمودی دانلود بازی پو pou برای کامپیوتر مدل مانتو دخترانه نوروز ۹۴ + مدل مانتو عناوین مهم روزنامه های امروز عکس های جدیدی و شخصی ترلان پروانه +‌ بیوگرافی ترلان پروانه عکس های جدید و بیوگرافی لیلا برخورداری بازیگر سریال سال های ابری مزاج کول چیست ؟ سریال Modern Family | سریال مدرن فایملی عکس های جدید امی ادامز+ بیوگرافی امی ادامز ۲۰۱۵ عکس های جدید و شخصی صدف طاهریان + بیوگرافی صدف طاهریان عکس های جدید ویکتوریا جاستیس Victoria Justice سری دوم مدل مو کوتاه و مجلسی زنانه و دخترانه ۲۰۱۵ سری دوم عکس های جدید و شخصی مژده لواسانی + بیوگرافی مژده لواسانی مدل تی‌شرت پسرانه ۱۳۹۴ اسفند ۱۳۹۳ بهمن ۱۳۹۳ دی ۱۳۹۳ آذر ۱۳۹۳ آبان ۱۳۹۳ مهر ۱۳۹۳ شهریور ۱۳۹۳ مرداد ۱۳۹۳ تیر ۱۳۹۳ خرداد ۱۳۹۳   توضیحات سایت ابر برچسب ها استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع امکانپذیر است , این سایت ثبت شده در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد اسلامی میباشد و تمام فعالیت های این سایت طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد , مانتو اروپایی مدل مانتو اسپورت مدل مدل مانتو و روسری ست مانتو با ساپورت مدل مو پسرانه وجدیدترین مدل مو model manto مدل مانتو 94 مدل مو دخترانه مدل مانتو سبز مانتو اریکا مدل لباس مجلسی مانتو مدل لباس عروس مانتو سندس مدل مانتو ۹۴ مدل مانتو ۲۰۱۵ مدل مو مدل مانتو 2015 مدل مانتو صفحات جانبی اللــهم صــل علــي محــمد و آل محــمد و عجل فرجهــم Feed Rss Atom Sitemap Tags Google , ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








عضویت شما در انجمن باعث خوشحالی ماست

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان تصاویر تحریک کننده و آدرس mootala.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






دریافت كد لوگو